نظر متخصصان | عمر مفید یک خودرو ۵ سال است!

به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران در همه دنیا عمر مفید خودرو ۱۵۰ هزار کیلومتر است؛ حال با اغماض هفت سال و نهایتا ۱۰ سال است؛ بنابراین هرچه خودرو از سال ۱۳۹۰ به‌قبل داریم، دارای کیفیت نیستند و کارایی لازم را ندارند.
نظر متخصصان | عمر مفید یک خودرو ۵ سال است!
کد خبر : ۴۴۴۸۳

محمدحسن شجاعی‌فرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در رابطه با ایمنی کیفیت خودروها، اظهار کرد: موضوعی که متاسفانه از نگاه استاندارد در آن دارای مشکل هستیم، این است که استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود؛ بطور مثال اگر در کشوری آفتاب و نور کم است، روشن بودن چراغ (DAYLIGHT) را استاندارد تلقی می‌کنند، اما در کشور ما که آفتاب در همه سال‌ها داریم، استاندارد (DAYLIGHT) چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند، اما جزو استاندارد‌های ۸۵گانه است و برای برخی خودرو‌های ما نیز لحاظ می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که از این میزان بالای ۶۰ درصد، ۸۵ استاندارد اروپا را نداشتند؛ اما از سوی دیگر ما استاندارد‌های غیرضروری همچون نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم، اما از چالش‌های دیگر غفلت می‌شود؛ در حقیقت باید شرایط را در نظر گرفت و متناسب با شرایط کشور و نیاز، استاندارد‌ها را اعمال کنیم. تصادف در کشور ما آمار بالایی دارد و اقدام خوبی که سازمان استاندارد انجام داده، این است که تست عابر پیاده را جزو استاندارد‌های ضروری دانسته است.

قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت؛ حدود ۴۰ استاندارد از استاندارد‌های ۸۵گانه را حذف کرد؛ چراکه معتقد بود با همه آن استاندارد‌ها نمی‌توانیم تولید و عرضه خودرو داشته باشیم، فلذا قیمت هم بالا خواهد رفت.

در دنیا، خودروی اقتصادی حرف اول را می‌زند

شجاعی‌فرد تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد تا استاندارد‌های لازم مطابق با شرایط جامعه را تعریف و تبیین کند. نکته مهم این است که به‌هر حال در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را در جمعیت بالا می‌زند. ۸۰ درصد بازار ایران را خودرو‌های زیر ۶۰۰۰ دلار تشکیل داده است و بیش از آن، معمولا مشتری ندارد؛ حال اگر برخی استاندارد‌ها را اضافه و همه ۸۵ گانه را رعایت کنیم، نه‌تن‌ها کمکی به ایمنی نخواهد کرد، بلکه حداقل ۱۵۰۰ دلار به قیمت خودرو‌ها اضافه خواهد کرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر